Monday, August 23, 2010

Rumah Sentuhan Budi

Alhamdulillah, semua yg dirancang berjalan dgn lancar. Sambutan dr semua pihak pun menggalakkan.. Acara ni akn jd acara tahunan, Insyallah!! Jamuan berbuka puasa dgn ank2 yatim/ fakir miskin & ibu2 tunggal disertakan dgn cenderahati dan sumbangan dr badan2 bukan kerajaan mahupun perseorangan. Wpun ni br thn k-2 kitorg geng tokeikedai buat sambutan begini namun rakan2 ttp memberikan sokongan yg padu.. Terima kasih geng!!!

Tahun ni we ols ke Rumah Sentuhan Budi yg terletak di Kg Sri Batu, Jalan Ipoh. Rumah Sentuhan Budi ini dibuka pd ogos 2008. Rumah banglo dua tingkat ini menempatkan 25orang ank2 yatim/ fakir miskin. Rumah yang dijadikan asrama ini dibahagi kpd 2 bahagian iaitu asrama putra & asrama putri. Segala yg ada di Rumah Sentuhan Budi ini adalah hasil sumbangan badan koporat mahupun orang perseorangan. Kebanyakannya adalah barangan terpakai yang di jaga rapi oleh penghuni Rumah Sentuhan Budi sendiri. Terdapat 2buah komputer terpakai sumbangan orang perseorangan yang digunakan oleh ank2 yatim/ fakir miskin ini utk mempelajari komputer dan celik i.t.

Spt biase wpun aku menyokong penuh usaha rakan2 geng aku tuk berbakti namun bila part aku sendiri mmg haram le nk borak2 gn dak2 Rumah Sentuhan Budi ni.. sapa2 yg kenal aku sure tau perangai aku, agk lmbt sket nk mesra2 gn rakan2 baru. jadinya aku agk kurang mesra lah gn ank2 comel ni.. another reason is, sedih pun ye insaf pun ye gak.. sedih le ank2 ni kecik2 lg, plg muda umor 4thn. comel!!! tp apa lh ank2 ni tau ttg dunia yg serba kejam ni.. insaf bile aku kenang2 balik.. aku masih beruntung punya ibu, abah dan keluarga wpun sederhana. ada gk tmpt aku menumpang kasih sayang. aicheh (jiwang).

owh..lupe nk cerita, xtvt dimulakan dgn kata2 aluan dr pengasas Rumah Sentuhan Budi iaitu Pn Nora. then rakan kerja keras dr tokeikedai iaitu en. ardi. kemudian kitorg disajikan dgn persembahan nasyid dr ank2 putra Rumah Sentuhan Budi. pergh!!! dlm lemau2 budak2 ni berpuasa dibantainye smpai 4buah lagu derg nanyi. klu pendek2 xpe gak..pjg2..nyaring2 sore dema tuh.. sedap dek halwa tinger aku ni.

Spt biase bile time berbuka puasa tuh, baik ank2 yg dh seharian letih berpuasa mengambil mknn, si mak2 & bapak2 jemputan pun turut serta amek segala juadah yg ade. Selesai mkn seadanya semua yg berkemampuan menunaikan solat maghrib berjemaah. dinyatakan berkemampuan kt sini sbb ade golongan kaum abang2 ni pun uzur gak.. celah mana uzur aku x tau ler.. hahaha...

Selesai sambung makan lepas solat, ank2 berkumpul dan menerima sumbangan cenderahati & duit raya.. . aku pun dh menunaikan amanat ibu tuk sampaikan wang zakat pd pengasas Rumah Sentuhan Budi. Alhamdulillah, moga zakat itu akn digunakan utk kemudahan mereka ank2 yatim/ fakir miskin.

Aku x tgu lama nau ler.. pas sesi bergambar aku cabut cpat2.. jauh perjalanan wes!!! hahaha.. singgah bdr br sentul jp tuk witdraw duit. Eh, mcm biase laluan ini.. hahaha.. tmpt jatuh lg kn di kenang. ini pulak tmpt main merry go round..

Selamat smpai rumah sblm jam 10 mlm..

Alamak!!! intan payung aku sakit perut plak..byk sgt mkn kt umh mak sedara..sure tuh x igt org lain..melantak smpai sakit2 perut..dah ari ni demam plak..xkerja.. cane tuh nk siapkn project!!!

1 comment:

Anonymous said...

wahhh memang bizi la mak cik ni sekarang... :P