Monday, August 16, 2010

Puasa, pahala dan dosa

Puasa adlh slh satu amalan/ ibadah yang di wajibkan kpd setiap individu Islam yg baligh dlm keadaan waras & sehat.

huk aloh..pjg lebar.. Puasa adlh amalan yg mendatangkan pahala..
sume org tau..klu kita berpuasa di bln ramadhan ni... Allah kurniakan pahala buat kita.. klu kita x puasa, dgn sengaja.. dosa le kita dpt..betui x adek2... betui akak...

ni bukan aku nk cite klu puasa klu x puasa..
ni aku nk cite psal dugaan di bln puasa..

klu budak2 sure time2 rembang tghr ni dh layu..xlarat nk angkat mata..
yg kita plak org dewasa..dok pk nk msk ape sbg juadah berbuka puasa ptg nti..
eh..bukan cite mknn..

ni cite dugaan di bln puasa yg maha hebat dr bln x puasa..
sbb aku ckp cmni..
time2 bln puasa ni le dtg dugaan yg menguji kesabaran & keimanan..
dan ketika bln ni bln puasa..xdpt le korunk nk maki hamun segala..
sia2 tahan lapar dahaga..mulut di basahi gn maki hamun plak.
aku pun menahan nk maki hamun org..
ikotkn kt sini pun leh maki...
tp sbb aku ni dibesarkan dlm keluarga yg sederhana ttp penuh gn tatasusila aku pun menjaga lh bhs aku..
reason jd cmni?
sbb time2 puasa le ujian dtg..
specially bab2 hati ni...
jiwa ni tgh panas..
bukan sbb ade org kacau boyfie aku ke bagai..
tp sbb org xde keja cr keja dgn ganggu keja org..
buleh cmtu?
hangin aku..
aku x harap pun ade yg membaca blog aku.
klu ade..
terima kasih daun keladi.
boring2 singgah le blog aku lg..
yg aku sakit hati...
yg guna cerita dlm blog aku nk menyedap kn cerita dlm blog kt sana tu
ape..xde idea kah..sudah abes bahan kah..
atau mmg tiada bakatkah
hahaha...
lama dh aku x jejak jari kt blog sana..
mls nk wat ati ni panas..
tp sbb semlm keboringan..aku jmpe link blog tu dr kwn aku..
aik.. aku punye kes kecik..saja dia kasi besar dlm blog dia..
mengkalakata le bulan puasa..aku pun puasa.. aku nk pahala.. xnk tmbh dosa..
aku diam kn aje..
xpe2..
war2kn lh..sebarkn lh..
kita tgk sejauh mana dia menongkat langit..sblm menyembah bumi..
penat aku nk ckp byk..
puasa2 ni klu ckp byk pun nti keluar plak ckp2 yg x b'faedah..
dh kurang plak pahala aku..
aku stop sini dlu...

No comments: