Friday, March 25, 2011

Nikah di Masjid Part 1

suatu pagi beberapa hari yang lalu dalam samar - samar bunyi radio (sebab bunyi kenderaan lg kuat dari bunyi radio) seorang penumpang yg asyik melayan diri perasan cantik dok make up - make up lg sedangkan pemandu nya menumpukan pemanduan kerana pagi tu jalan agak ramai kenderaannya (karangan bahasa ke? fail BM budak nih) terdengar sayup-sayup ditelinga tentang berita yg disampaikan oleh pembaca berita radio tentang "Akad nikah di masjid menyimpang amalan Nabi". Dan akad nikah digalakkan diadakan di rumah.

dan sbb kepelikkan akan berita tersebut, penumpang itu berkata pd pemandu kereta
 "betul ke kalau akad nikah kat masjid dikira macam meniru Kristian sbb derg kahwin dlm gereja?"

"hah?" terpinga-pinga sekejap si pemandu.

"berita kat radio ni cakap, kalau kita menikah kat dalam masjid dah macam Kristian menikah dalam gereja lar" explain penumpang tu lagi...

"mengarut je lah. masing-masing punya agama, buat apa nak samakan pulak. habis tu kita yg islam ni nak nikah kat mana? " bising si pemandu.

"lah!!jangan lah melenting, berita tu yg cakap." balas si penumpang.

dah beberapa hari gak lah aku dok pk2 psal bab nih... baru berangan kalau smpai jodoh nanti nak menikah di masjid.. suasana sure akan lebih hening, syahdu dan menginsafi.. nak-nak plak ada part penyerahan wali kepada menantu dan pesanan ibu kepada anak perempuannya... jangankan pengantin dan ibu bapa je nangis.. silap-silap mau semua hadirin turut mengalir air mata..

bile kwn baik aku menikah dua tahun lalu, lebih menyedihkan part pesanan ibu tuh disampaikan oleh maklong dia (ibu kandung dah meninggal dunia - alfatihah). pengantin dok kontrol air mata tp aku dah tersedu-sedu belakang pengantin (masa tu dh terbayang kan best kalau menikah kat KL ade wat camni).
tapi angan-angan aku tu tak lebih dari angan-angan je lah kan... sbb kawan aku ckp, cume kat Johor je masih pakai lagi adat penyerahan dan pesanan ni.. kat KL takde.. (memang pun).
                  
tapi tuh bukan le hal besar pun. cume yang buat aku terkilan bila berita yang akad nikah di masjid menyimpang dari amalan Nabi. pada pandangan aku, masjid tempat yang suci. Betul ia tempat amal ibadat, tempat untuk berjemaah, tempat untuk berkumpul. juga tempat menyaksikan suatu ikatan yg halal atas dasar cinta keduanya.. (dah macam drama plak cite aku nih).

nanti sambung part 2 plak ek.. kenapa pemilihan masjid sebagai tempat akad nikah. aku dah tersenyum lebar bila terbaca satu ruangan ad-din tentang Hukum menikah di masjid. nampak gaya ada can la kalau-kalau tahun ni gak nak naik pelamin.. ops.. T__T.

1 comment:

~lina talib~ said...

ececeh..naik pelamin thn ni yer? Alhamdulillah..InsyaAllah..Amin..
:)