Tuesday, June 15, 2010

typical malaysia 2

aku rasa aku x sepatutnya bukak topik ni.. sbb aku juga rakyat malaysia..
tp aku buhsan dgn sikap org-org @ rakyat malaysia yg amek mudah dlm hidup mereka tanpa memikirkn akibat kelak.
dh sebulan aku keja kt KL ni..mcm2 kerenah yg aku jmpe..
salah satu nya..
penggunaan jejantas!!
dlm ramai2 pengguna perkhidmatan awam, tmpt stesen aku slalu berhenti hampir 30org yg turun sama gn aku.. 2/3 drpd nya akn melintas jln raya n transit ke stesen satu lg tuk naik tren lain. selebihnya melintas gk le tp ke arah bertentangan dr aku lalu.
yg jd isu skg ni..ms melintas jln raya..
penat2 kerajaan sediakn jejantas tuk korunk guna dgn tujuan utk melintas jln dgn selamatnya.. tp sbb ade yg amek jln mudah..sekadar melintas kt tgh2 jln raya.. wpun jln tu di hadang oleh pagar demi menjaga keselamatan pengguna jln raya lain sekiranya berlaku kemalangan namun ade di antara pagar tuh tidak bersambung. Hah..kt sini le ramai antara korunk2 ni melintas melalui kwsn tak berpagar itu. dlm 2/3 org ramai yg sehala dgn aku..leh kira sblh tgn je mereka2 yg melintas jln guna jejantas..lain2nya lintas kt jln raya tuh..
aku tau la klu pnjt tgga jejantas tu nti wat korunk penat..tp klu accident? cane? time tu ko nk salahkn govt sbb x on kn escolator? cane nk on klu yg guna jejantas tu x lebih dr 10org je.. so xleh nk salahkn govt semata-mata ler kununnya excolator tu x berfungsi..
jgn jadikan alasan penat nk panjat tangga jejantas ler..nk kejar masa ler.. jln xbyk keta punca ko leh lintas bwh je.. xkn smpai jadi kemalangan, ada nyawa yg hilang br ko nk insaf?
terlintas gk kt pikiran jahat aku ni..'eh, mudahnya hidup..lintas je kt bwh xyh susah2 pnjat tgga jejantas tuh' tp bile aku pikir2 kn lg.. mmg xdosa pun klu x naik jejantas tu.. tp akibatnya buruk le.. sbb klu ko eksiden..tanggung sendiri arr.. klu naik jejantas n nk dijadikan cite jejantas runtuh..leh le ko saman govt ke..minta pampasan ker.. kn?
so, bertindak mengikut arahan..jgn amek mudah dgn bg mcm2 alasan.
aku perhatikan gak ler kt jejantas tu ade kutu2 rayau la..homeless people la..tp klu jejantas tu xramai yg guna mmg ade le org2 cmni yg melepak..dh jadi rumah tgga depa plak..dgn sampah berterabur..dgn bau hancing ikot suke depa nk pancut..c pengemis pun xde nk bertggu tgga kt jejantas tu sbb xramai org lalu..klu le mlm2 mmg a bit scary sbb jejantas tu lampu nya malap..plus tepi jln kt parking tu belakang hutan simpan KL. xke gerun klu balik mlm2..nak2 plak aku ni yg kejanya hanya dtg lepas jam 4ptg..hahaha..
pasni kita perhatikan le ek..klu xde nyawa yg hilang, penggunaan jejantas tu lmbt le sket.. nti klu ade eksidente baru le berpusu-pusu org pnjat tgga jejantas tuh..

No comments: