Tuesday, May 28, 2013

"You tak nak cuti ker?"

yerp. Masa dah 37mgu mengandung tu lah soalan yang aku selalu hadap. "you tak nak cuti ker?". semua dok kecoh suh aku amek cuti awal kunun nye kesian ngan aku bawak badan.. nuff said! kenderaan berat. hahaha.. but at that moment ade auditor plak nak masuk tuk yearly audit. ko nak suh aku cabut angkat kaki lambung ker? kang kata lah takde tanggungjawab plak.. setengah orang leh kasi muka sebab aku mengandung setengah orang kata tuh sume alasan tuk malas nak buat keja. minggu terakhir sebelum bersalin aku dah pas keja yang patut2 kat sorang budak temporary. tu pun ade yang aku sempat buat ade yang tak.. kira pepandai le budak tu blaja ngan orang lain. duk kat finance ni bukan semua bende blaja kat kolej/uni. ade yang on-job training gak, maknanye ko masuk keja baru ko belaja bende baru.

Ops..aku lupa nak kasi jawapan pada soklan opismet aku. aku jawab tak amek cuti..keja sampai baby keluar then baru cuti. kenapa aku buat camtu sedangkan ade orang nasihat yang aku leh amek cuti bersalin awal n duk umah tunggu saat2 bersalin. bukan tak leh amek cuti awal tapi pikir2 balik ade anak kecil lagi la banyak kerja. kot nanti anak demam la, babysitter balik kampung la, nak bawak anak p cucuk la.. tu semua kena amek EL. dan EL tu tolak dari Annual Leave gak kan. so takde la aku amek cuti awal. plus kalau cuti awal nanti kena naik keja awal. muahaha...takmo aku!

owh..macam2 nasihat yang aku dapat di minggu terakhir sebelum bersalin. dah leh start bersihkan nipple nanti nak bf baby. dah kena bawak buku pink dalam handbag takut nanti contraction datang time kat opis. makan/ mandi dulu sebelum pegi hospital . kenapa kena makan dulu sebelum ke hospital? nanti aku cerita lain kali..kisah sedih dalam labour room gak ni.. n thanks to kak june yang sudi pinjamkan bunga kembang semangkuk (#eh, ye ke namanye bunga ni?) siap ajar letak dalam baldi yang ade air tuk 1 jam then tgk kalau kembang sangat tu dah memang time bersalin datang le tuh, kalau kembangnye ala kadar je belum masa lah tu.. mekasih bebanyak yer kak june. nanti naik keja saya pulangkan balik.. 

kisah pengalaman bersalin? kita cerita di hari yang lain yer.. pengalaman orang bersalin ni lain2..tak sama walaupun ko mengandung dan beranak banyak kali.. kena gaya memang syok la rasa nak mengandung n bersalin tiap2 tahun.. tak kena gaya, sekali je ah... 

No comments: