Friday, August 22, 2014

#Malaysiaberkabung: Selamat Pulang warga MH17

22 Aug 2014 di umumkan sebagai Hari Berkabung tuk seluruh rakyat Malaysia. Sedih melanda hati walaupun aku takde terlibat langsung dengan mangsa nahas MH17. tapi mereka rakyat Malaysia. Demi menghormati jenazah mereka yang kembali ke tanah air, walaupun antara mereka bukan Islam namun aku turut berkabung. 

pic courtesy: google search

Sedih kita sebagai rakyat Malaysia, sedih lagi bagi keluarga mereka. Yang pulang sebagai ibu, ayah, mahupun anak dan keluarga yang merindui mereka. Pulang mereka dengan sesempurna jasad mahupun secebis cuma dalam keadaan abu namun mereka diberi penghormatan, diuruskan dengan baik dan akan dikebumikan mengikut agama anutan masing-masing.

pic courtesy: the rakyat post

dan pada jam lebih kurang 10.40pg td ade 1minit bertafakur untuk menghormati jenazah yang selamat tiba dan diuruskan ke dalam van jenazah. 1 minute of silent. the moment yang semua rakyat Malaysia beremosi, bersedih dan terkilan. cuba menyelami kesedihan anggota keluarga mangsa yang terlibat. 

Alhamdulillah, urusan membawa pulang jenazah dengan selamat dan dipermudahkan Ilahi.. moga semua arwah ditempatkan disamping orang-orang yang beriman. dipermudahkan urusan mereka dan dirahmati. 
Al-fatihah.

No comments: