Tuesday, November 15, 2011

Time bila korang stress??

Dr Hans Selye mengatakan stress ialah "suatu reaksi yang tidak spesifik oleh diri seseorang disebabkan oleh sesuatu bebanan yang menimpanya". Fuh!!! ayat cam nak siapkan assignment je. hehehe..

source pic: google


Aku takmo cite panjang2 apa itu stress, yang aku nak cerita ialah time bila aku stress. Lately ni kalau geng opis tau sgt le condition aku nih. Hari hari akan sebut perkataan "stress" nih. Hampir setiap hari ler.. punca? bukan sebab keja banyak. tapi sebab ...... ! (fill in the blanks).

Ye, walaupun ada yang kata stress nak ke opis hadap jalan jam la, public transport lambat la, asik meeting je lah tapi stress aku bermula bila aku fikir nak kena pegi keja. Bila balik rumah rasa lega giler, tapi time nak tido n pk esok nak bgn tuk pergi kerja... Aduh.. stress wok!!!. Kadang kadang time hari dah siang dan bermula hari baru, aku cuba ajar diri untuk elakkan stress tapi berdentum stress tu datang. Tensi gak kadang kadang. Slama aku keja kat tgh bandar Kuala Lumpur ni aku tak heran kalau kena jalan kaki jauh jauh tuk amek public transport. Tak kisah kalau stay kat opis lama lama bila petangnya hari hujan dan takde payung. Tak kisah tunggu IP kat bus stop bergelumang dengan asap kenderaan dan bingit hon serta cuaca jerebu. Tapi jangan cerita pasal kerja pasal team yang aku buat kerja skang. Boleh naik darah aku. Tapi apa2 pun aku kena banyak sabar.

Stress buat aku sakit kepala, buat aku rasa cpat lapar, stress juga punca amarah aku meluap-luap. Tanya mereka yang satu team gn aku, diorang tau lancang tak lancang mulut aku. Dah brape umat yang kena sedas dua dari aku. tu pun buat aku stress bila bercakap tak kena tempat. Nak2 pulak ada yg tukang kipas/ api2 kan lagi le laju peluru aku berterabur (ckp mulut ler). And serious said cite stress ni buat aku lagi stress.. hahaha.. enuf said. Hah yang korang pulak, time bila korang stress? cer cite sket..

No comments: