Tuesday, November 8, 2011

Apa yang aku buat lepas tercekik tulang hari tuh..

Mak aih panjang nye tajuk...
tapi nak kena cerita lah kan sebab trajik sikit kes nih.

cam biase geng lunch kat opis ni kenal sgt perangai aku. mkn lunch mesti cari nasi. kalau tapau mesti amek lauk ikan keli goreng. shedapppp... garing dan rangup! dan dlm kejadian arituh sedap2 kunyah menelan a.k.a makan nasi berlaukkan ikan keli goreng garing sekali tu tercekik le tulang ikan. serasa aku yg tak suka tulang ikan ni memang awal2 lagi aku dah buang/ alihkan tulang ikan ni. nasib tak menyebelahi le kot arituh. sengsara gak menelan nasi dgn tulang ikan terlekat kt anak tekak. kalau kat tgh2 takpe beb.. ni kat tepi belah kanan. siap p toilet jolok tekak le.. bukan sekali jolok, lebih 10x jolok tekak. (no speku2 kata aku addict extreme diet ek. aku mmg bukan jenis berdiet. makan taram je.) So tak lepas2 gak tulang ikan cenoet tuh. Sambung makan, marina n kak liza suh kepal2 nasi n telan. jgn kan kepal nasi, abes air semua aku telan kn pun x jalan gak. last2 aku duk diam2.

Malam plak kuar mkn gn IP. sempat report kt Mdm Diet n she said to cari pisang and makan. Alemak! Kat mamak Kota Dsara aku layan nan garlic gn aym tandoori. tu pun satu cerita. mula2 xde mood nak mkn sbb sakit tekak, bila IP dah order aym tandoori n capati aku pun join le tambah nan garlic. skali time mknn aku dh smpai, aku dh rembat aym tandoori tu dgn megah nye p le tuka tempat.. nak duk sgt kt kusi yg leh nmpk tv. takde rezeki pinggan mknn aku jatuh ke lantai. sedih ok!! terpaksa order lain pulak. nak menunggu nan tu masak baru mmg le pedih hati. pastu gn sakit tekak nye ku telan gak le roti nan tu. tapi tak abes. last2 membazir camtu jerk. (sengal! ikot amalan setan budak nih)

Malam kejadian gak, IP balik kg ikot abe nyer. tggl aku sorg2 hadap jalan lengang balik umah. (dah cadang balik esoknye beraya kan - rasakan kamu!) Balik tu mmg tak layan tv dh la. terus tdo bertemankan Oren kucing comey aku tuh.
source pic: google

memang tak sedar apa kay. nak2 pulak balik lewat malam. bgn lewat. bgn pun sebab oren dah mengiau lapar. habis dipijaknye muka aku tuk bangunkan aku. kalau kejut takat tepuk2 pipi mmg sampai ptg le aku tak bangkit kot. kui.kui.kui. pas mandi, kemas rumah sikit, kemas kain baju nak bwk balik raya, kemas mknn Oren baru aku sedar yang sakit kt tekak dah kurang. Aih?? hilang suda tulang ikan tuh? Alhamdulillah. Senang dan tenang le nak balik kg kan. Tapi memang ajaib lah. agknye Tuhan nak uji aku sejauh mana aku leh sabar gn tulang ikan tuh. ye ah. aku dh nekad dlm ati, kalau abes raya pun masih terlekat tulang ikan tu kena g klinik le aku. Lau doktor kat klinik takleh buat, kena g spital. Nanti doktor kt spital potong tekak aku semata-mata nak kuarkan tulang ikan yg cenoet tu. sikit punya hal byk punya kerja mau bikin. kerja opis sure pending lg. sure aku stress lg. seb baik Tuhan tu baik terhadap semua umatNya. diuji tak seberapa supaya aku lebih berhati2. (dang! arini makan nasi lauk telur goreng je. kompem xde tulang).

so kalau korang ade pengalaman tercekik tulang ikan korang sure tau cane aku hadapi. tapi kalau ade yang tak pernah kena, tapi one day terkena jgn panik ok. ambil langkah yang sepatutnya.
1. JANGAN jolok tekak anda. takkan keluar lah tulang ikan tuh.
2. amek nasi hangat suam n kepal kecik2. cuba telan nasi kepal tu tanpa mengunyahnye. (aku dah cube tapi tiap kali masuk mulut sure aku kunyah)
3. makan pisang. (time aku kena aritu susah nak jmpe pisang)
4. minum air suam hangat banyak2 (tapi jgn gelojoh plak kang tersedak air satu hal lain lg)
5. bwk2 tdo n tawakal kat Allah. (tido is last option tp tu je cara aku sbb tak nak fikir tuk ikhtiar lain. sambung fikir esok pulak).

jadinyer pepandai korang le nak ikot petua aku ni ke x. kalau ada petua lain tuk hilangkan tulang ikan yg tercekik kat kerongkong tu.. diminta share ek. mekasih..

1 comment:

Ely Hasrul said...

huh seb beik dh baik. yg bagusnye tulang ikan tu leh rapuh and kuar sdr tp aku penah dgr gak mmber kena g spital psl tercekik nih.. huishhh