Tuesday, July 24, 2012

Ramadhan kali ini

Salam Ramadhan dan Salam 1 Malaysia.. belum terlewat tuk aku ucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan yang mulia ini.. Hari ini dah malam Ramadhan yang kelima. 

thanks to google pic.

Ramadhan dan kurma tak boleh dipisahkan. (erk!! peribahasa apakah ini?) dah tertulis dalam hadis mahupun amalan Nabi Muhammad S.A.W Nabi Junjungan kita umat Islam sekaliannya. Berbukalah sederhana dengan  segelas air dan beberapa ulas kurma. Dan bersegeralah sembahyang (hadisnya aku tak jumpa, ni pemahaman aku shj). tapi kalau bagi kat aku kurma mariami ni bukan takat beberapa ulas, mau 1 malam tu habis sekotak.. hahaha.. yer, kalau dah ade barangnye depan mata memang ngadap je lah. knowing myself yang tak berapa kisah tentang makanan janji halal dan bersih, bab kurma ni aku memilih sikit. ade orang suka yang jenis basah-basah, ade yang dah siap proses berintikan kekacang, ada yang minat kurma yang masak terus dari tangkainya. yang pasti aku suka kurma yang kering-kering cam kurma mariami ni. tak berapa manis dan tidak tawar. memang sedap lah.

Dan Ramadhan kali ini aku sedikit bertuah dengan rahmat-Nya yang mempermudahkan perjalanan aku. Sebagai semua yang tahu, aku dah kahwin. YEAH!!! dan puasa tahun ini tak macam tahun-tahun sudah. Tahun bujang takde aku heran nak bangkit awal tuk bersahur, kadang tu dah set dalam minda memang takkan bangkit sahur tuk esok paginya. kadang tu sekadar minum segelas air mineral yang dah siap letak tepi katil. hahaha.. aku memang gemar tidur. Tapi kali ini kena gak la bangkit makan sahur. Seb baik saya punya suami yang manis macam gula (sweet like candy). Hahaha.. sebab suami biase bangun sahur maka tugas menyediakan hidangan sahur awal-awal lagi dia dah amek. bahagian aku? bangun makan, then baru kemas dapur. hue hue hue..

Dan juga berjaya mengerjakan terawih bersama suami dan ibu bapa tercinta. Alhamdulillah. Moga Ramadhan tahun ini membawa berkat dan kesabaran kepada kita semua.. Amin.. 

p/s: cerita Ramadhan tak abes lagi tapi stop je lah kat sini.. nanti kita cerita ceriti lain yer..

No comments: