Saturday, February 10, 2007

T'kdg keliru

T'kdg keliru gn sifat n perangai manusia.. t'kdg keliru gn situasi aku sendiri.. adakah aku d'tmpt yg betul/ aku salah tanggapan.. senang m'perkatakn tentang cinta n sayang.. senang meluahkn kata2 rindu..tp tau ke mereka2 ni ttg syg/rindu n cinta.. xkn aku nk luahkn jd 1 cerita..xkn aku nk buat skrip hanya tuk pemahaman mereka?? sifat amarah pun xt'kecuali.. senang mengatakn org itu/ini bodoh/mengong/tolol.. cukup la hanya katakn mereka2 itu kurang pandai @ x matang.. t'kdg benda nie b'laku kt kwn2 aku sendiri.. nk ku luahkn/tegur takut terasa hati plak!! nk ku pendam..jiwa aku yg sakit mengenangkn mereka nie sahabat baik..
T'kdg kesian tgk sahabat yg memendam n menjeruk rasa sayang..lantas sayang tue xb'balas..yg menanggung diri-sendiri..smpai kurus kwn tue..nanges airmata darah pun xkn dpt org yg d'syg 2 kembali..dh ku lalui keadaan perit dahulu..
T'kdg keliru gn sahabat yg penuh dgn amarah n dendam..nk ku katakn salah sendiri nnt d'katanya aku nie xb'pihak pd dia.. nk ku salahkn pihak k-3 nnt perkara tue b'balik kt sahabat aku gk!! adess..sakit otak nie.. jgn t'lalu marah pd seseorg, takut marah b'tukar sayang..jgn t'lalu benci pd dia, takut benci jd cinta..buahnya rindu tp hubungan itu t'larang dek kerana hak org!!
Umur bukanlah bukti seseorg tue matang..umur bukan tali pengukur seseorg tue byk menempuh dugaan..t'kdg yg muda lebih matang..t'kdg yg tua lebih b'sifat kebudak-budakkn.. nk ku tegur, sahabat..nk ku diamkn, naik menyampah nnt..adess..jiwa aku t'keliru lg..
T'kdg t'lintas d'benakku..setiap perlakuan/perbuatan ada risiko.. bak kata pujangga 'act at ur on risk'. tp phm ke mereka2 nie gn risiko d'dpn mereka.. xkn dh terantuk br nk terngadah.. xkn dh besar lukanya br nk d'rawat.. m'cegah kn lebih baik..
Adakah krn marahkn diri punca memarahi org lain? Adakah krn tahu diri tue bodoh, dr c-2 m'bodohkn org lain? jiwa aku sakit sbb aku tau duduk letak cerita sebenar.. sayang, kasih, cinta, rindu, benci, marah.. itu semua dtg dr kebodohan diri krn xb'pk t'lebih dahulu.. keputusan yg d'buat!! patut akal d'dpn jiwa..dr c-2 kita tau betul @ salah.. klu jiwa d'dpn akal..jwbnye kebodohan diri t'nmpk dek org lain..jd!! utk apa mengatakn org itu bodoh!! sedangkn yg bodoh diri-sendiri.. ntah ler..bile derg ni nk sedar aku pun xtau..yg dpt aku bg cume nasihat/kata2 semangat & b'sabar..
Aku: alwiz think bout 'd risk b4 d outcome' n t'diam bile mereka2 nie d'sekeliling aku.

No comments: