Friday, November 8, 2013

Another golek session

Sorry yer readers sekalian. #ops 'ade ker yang nak baca blog picisan nih?' ok namo melalut dah. terus p tengok pic double A. bukan Aaron Aziz na tapi Aariq Luqman.

sekarang ni letak je terus golek meniarap. tak yah tunggu nak suruh dah. sampaikan nak ku pakaikan pampers pun bergaduh.. lorat nak p main ngan oyen. yes. Aariq dah ikot perangai cam mak pak dia gak. Pet Lover. cuma kami mak pak je risau kot kena cekau je. so far, bila Aariq datang nak main gn oyen, cecepat oyen melompat lari. Yes, oyen lari. jangan ingat semua kucing cam dalam youtube tu yang sesenang nak manja, nak suka kat baby. tuh video 1 in a Million je ah. kucing aku ade perasaan cemburu so laju ler dia blah sebab banyak masa skang dok spend ngan Aariq jer. 

Owh, Aariq dah pandai merangkak. Laju-laju... Semua dok kata sok dah pandai berjalan jenuh la mak pak nak kejar. weyh mana nak cari harness tuk baby tuh.. cam gambar bawah ni.. sila tinggalkan link yer. mekasih.

later la update lagi. nanti orang boring asik dok cerita anak jer.. muehehehe.. 

Friday, August 23, 2013

Golek golek

at stage of three month baby Aariq dah start angkat bontot, angkat kaki nak mengiring segala.. 

mula-mula suara je lebih bising.. instead of meniarap, baby akan berpusing 360 darjah sbb susah nau le nak angkat kepala dia tuh.. berat agaknya.. 


Kadang tu sampai kena tolak buntot  la sebab kesian nau le nak meniarap tak mampu kan.. ye ah.. one step at a time kata orang tuh.. 
nau-nau, asal dibaringkan kan bawah je sure terus tergolek meniarap. tak yah paksa2 dah, sure Aariq akan pusing. ada tu sampai aku terpaksa pegang dia takmo kasi meniarap. ye ah, baru pas minum susu.. sendawa le camne bunyi lembu ke gajah ker. sure punya lah akan muntah susu gak. 
Aku sentiasa bisikkan kat telinga Aariq supaya jadi anak yang baik, soleh, penyayang, jadi yang elok2 saja. Insyallah!!

Thursday, August 15, 2013

Raya raya raya...

Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Batin dari kami sekeluarga.

Maaf na..kucen kesayangan pun masuk dalam gambar.. incik bos ni syaang nau kat anak bulus ni.. 
Ops.. baby Aariq tgh menguap tuh.. ku tonyoh gak muka dia nak suh senyum.

This is my big PIL family.. mengucapkan selamat hari raya.. baru lepas merembes air mata nanges minta ampun.. tak cukup lg 1 family. kak aya tgh dalam pantang baru seminggu lahirkan baby mia. 

maaf la byk2 sbb lama tak hapdet blog. bz, riso, perasaan bercampor aduk. nanti2 kita cerita yer..

so now amek mood raya dulu.. makan byk2 k.

Saturday, June 1, 2013

Kisah 1 malam

Bukan seribu malam..

Masuk dewan bersalin dari jam 8 mlm. Siap kena komplen dek nurse yang aku ni dehydrated. dah laki aku pun kasi minum air sikit2. 4botol air gak ler masuk dalam badan.. haram aku tak rasa air tu mengalir ikot jarum kat tangan.

Dewan bersalin tu ade beberapa bilik bersalin mengikut nombor. aku dapat bilik nombor 9. dari saat masuk bilik tu aku dah dengar jiran sebelah duk jerit2 kata sakit.. siap mengucap bagai, ade yang sampai marah2 kesakitan.. ok time ni aku dah cuak.. sakit cane tu? dah la 1st baby, tak tau cane nak teran bagai.. duk kat bilik 9 boleh dengar suara baby nangis, suara nurse suh ibu bersabar, suara nurse jerit suh teran panjang2. owh bila time aku?

sampai 1 tahap aku rasa sakit nak berak. #eh, boleh ke nak berak time2 ceni? aku suh laki aku panggil nurse cakap nak turun dari katil nak g toilet sebab tak tahan nak berak. nurse datang cakap takde la nak berak, sakit biase je tuh.. #eh lagi skali.. ni perut sapa yang sakit nih?

tiap kali contraction datang aku mengeruh jerit minta simpati kat laki aku kot2 la dia nak usap2 perut ke bagi kata semangat suh aku sabar ke.. idak nyer.. laki aku p tgk monitor yang tunjuk heartbeat baby.. deng!! aku ni terkial2 atas katil.

Jam 4pg doktor datang check n jalan baru buka 8cm.. hoih???? lamanye.. aku dh tak larat nak goyang buntot ni.. aku siap merintih kat nurse kelaparan..dah takde tenaga, nak mintak sikit air susu ker... haram nye nak dikasi..kata dia minum air kosong jer.. aduh..

Jam 5pg doktor datang ngan nurse 2-3orang tuk start proses bersalin... suh aku teran pepanjang masa rasa contraction tuh.. teran macam nak berak katanye... senang ko cakap ek nurse.. yang sakit aku..yang meneran aku..siap kena marah lagi bila tak pegang pergelangan kaki.. Hoi.. perut aku besar la.. mana nak sampai tangan ni pegang kaki.. tu pun seb baik kaki kiri laki aku tolong tarikkan... lain orang kan lain cara sakit yang dia dapat.. nurse tu ingat setiap  ibu yang nak bersalin semua prosesnya sama kot.. 30min cuba teran tapi gagal. last2 nurse boring dia cakap rehat la dulu nanti try lagi..#eh, leh main break2 plak.. takde kitkat ker?

Jam 6pg bila lagi sekali teran kali ni nurse sket punya la ramei.. ade dalam 5orang cmtu.. try teran lagi.. kena marah lagi.. "teran panjang2..jangan tutup mata..pandang perut, curi napas" . sampai satu tahap walaupun dah rasa contraction n ade 2orang nurse yang menolak perut aku namun aku tak mampu nak teran lagi. dan lagi kena marah "teran la puan, dah rasa contraction tu" . last aku give up n cakap dah takde tenaga nak teran. memang la takde tenaga, last aku kunyah makanan jam 2ptg kot! tu pun makan roti jer sikit..

Last doctor kata,"puan kita akan vacuum baby puan tapi kita masih nak puan teran jugak, puan kena teran, kesian baby dah bengkak kepala". aku angguk je lah.. nak sediakan alat vacuum lagi..dengan doktor siap angkat tinggi2 besi muncung vacuum tu depan mata aku..aduyaiii.. digodeknye bawah sambil nak letak alat vacuum kat kepala baby.. sorang nurse lagi dah get ready nak gunting.. kalau ye pun ko nak gunting bawah aku ko jangan le ko angkat tinggi2 gunting tebal tu.. hampeh nye nurse.

Kali ni ade nurse yang baik dan ajar cane nak teran dengan betul. sekali teran dengan vacuum baby pun kuar sambil menjerit.. ops.. menangis. masa tu takde rasa sakit dah.. bersyukur amat pada Ilahi sebab bagi peluang kat baby untuk terus bernafas.. nurse suh cium kepala baby dan selawat masa doctor nak potong tali pusat. kejap je lah aku pegang baby.. tak sampai 1min pastu nurse ambil bawak lari jumpe doctor baby n bersihkan baby.. Masa jahit tu dah takde rasa dah.. aku dah putus harap jadi bila doctor kata nak jahit nanti ade rasa sengal2 aku diamkan aje.. sebab penat, sambil doctor jahit aku tutup mata.. tidur..

#eh.. nape tiap kes aku sure ade jururawat/doktor pelatih yang akan uruskan.. huhu.. ade ke patut aku tak dibersihkan lagi doktor pelatih tu dok lorat nak bersihkan bilik bersalin.. ko ingat aku larat nak angkat buntot bagi ko tukar cadar kotor tu pada cadar bersih? last2 doktor pelatih tu main tarik2 golek2 je badan aku.. nasib la..

mana baby? satu malam dah menunggu kat bilik nombor 9 ni.. bila boleh balik?

Friday, May 31, 2013

Abes kena seluk

Sampai hospital dalam jam 11pg ahad 7 April. dalam 20min camtu nurse panggil tuk check laluan bersalin dah buka ke belum. kena tuka dari seluar ke kain batik. ok pegi tuka. seb baik toilet bersih dan mesra ibu mengandung. tapi masa nak kena check by doctor ade drama la pulak. dalam buku pink tu ade jadual yang ibu2 kena isi sendiri time2 bila kita rasa baby kicking. dan mgu2 terakhir sebelum sampai hospital aku tak isi pun. tak pasal2 kena sound ngan doctor tu. "kenapa puan tak isi, puan tak sayang baby puan ke? kalau baby puan mati dalam kandungan puan tau ke tak?" sengal doctor! aku tengah sakit ko cakap pasal baby mati plak! dah la dari awal pagi takde rasa baby kick. deng!!! tahan telinga je ah.. doctor tu pun buat keja cam tak ikhlas.. ngan semua patient yang dia check dia garang2, time kat kaunter ngan nurse nak pulak dia gelak2. ko pilih kasih ke ko tak suka keja ko doctor oiiiii...

Bila doctor suh kangkang aku redha je ah dia nak seluk bawah aku. katanya baru buka 4cm. so kena tunggu kat hospital. yang best nurse cakap, wad semua dah penuh jadi kena tunggu turn kat dewan bersalin tu kalau2 ade patient yang discharge n katil kosong. Tunggu? deng lagi!!! masa tu dah lapo, so suruh hubby belikan roti n air susu... aku suh skali hubby pi makan nanti dia plak yang pingsan sebab lapo.

contraction bermula lepas 1jam aku kena seluk.. lama gila kot! cam kena paksa bersalin jer.. sakit tu datang bukan cam sakit period tapi sakit yang sampai aku rasa tak boleh gerak dan satu badan rasa kebas.. berkali jugak kena seluk. sekali dek doctor yang garang tu, katanya jalan baru bukak 4cm. sekali kena seluk ngan nurse katanya baru bukak 3cm. eh? tu bukan bukak jalan,. tu nak tutup jalan. mana yang betul? nurse ke doctor? time ni aku dah nak nangis.. sakit contraction kena plak ngan sengal2 pinggang buntot sebab kena duduk je kat kerusi tempat menunggu tu.. aku dah tak tahan aku merayu kat nurse, nak balik la tak leh buat ape pun sini..duduk lama2  buat sakit pinggang jer.. nurse kata tunggu jugak! risau kalau pape jadi kat tengah jalan.. deng lagi!!! aku merayu nak baring kat bilik pemeriksaan pun tak dapat, alasan depa ramai ibu2 nak check up jugak nanti aku kena naik turun katil lagi susah.

Masuk tuk check up segala jadah still jalan bukak 4cm.. dalam jam 6ptg Mama Da datang hospital nak melawat. ke jadahnye melawat aku lagi tunggu giliran kat dewan bersalin nih.. dapat borak kejap jer then turn aku datang lagi tuk check up. kali ni seluk dalam2 aku siap jerit lagi... sakit2! then doctor cakap nak pecahkan air ketuban n ready tuk masuk bilik bersalin. cuak? masa ni takde rasa debor2 pun sebab aku dok pikir cane dari katil nak turun p duduk kat wheel chair.. siap cakap ngan nurse, "tunggu kejap yer, saya susah nak bangun la". nurse pun satu hal takmo menolong. Sengal!! masa nak duduk kat wheel chair aku siap minta alas lagi takut wheelchair tu kotor ngan darah aku leh nurse tu cakap,"takpe duduk jer jangan risau kotor ke tak". Dah nurse kata gitu aku duduk je ah.. siap leh senyum2 ngan hubby masa nak kena tolak masuk dewan bersalin, ye ah 1st time duduk kat wheelchair.. Seb baik tangan tu tak lambai2 cam usop wilcha tuh.

Kat dewan bersalin kena tuka baju hospital. Nurse pasang segala alat tuk monitor degup jantung aku n baby.. dan doktor lain plak check n seluk lagi.. Isk.. kejanye asik nak seluk jer.. dari jam 11pg ko kata jalan baru bukak 4cm. Dah jam 8mlm jalan baru bukak 5cm? lamanyer.. aku dah goyang buntot kesakitan. Nurse cuma pesan kat hubby kasi aku minum air kalau aku dahaga..tapi air kosong jer, air susu ke milo ke tak boleh! makan lagi ler tak dapat.. isk.. lapar2. Sesambil melayan contraction aku tertidur 2-3 kali.. hadoiiiiiyaiiinyepunnnn....